Najczęściej zadawane pytania

Akty notarialne – wymagane dokumenty

Poniżej podajemy wykaz dokumentów niezbędnych do dokonania czynności notarialnych:

W przypadku umowy zbycia lokalu mieszkalnego bądź użytkowego:

  • aktualny odpis zwykły księgi wieczystej
  • dokument stanowiący podstawę nabycia (np. wypis aktu notarialnego, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku)
  • zaświadczenie wydane przez właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego o uregulowaniu podatku od spadków i darowizn – jeśli nabycie zbywanej nieruchomości nastąpiło na podstawie dziedziczenia, nieopłatnego zniesienia współwłasności lub umowy darowizny zawartej po styczniu 2007 roku
  • dowody osobiste osób biorących w udział w czynności oraz ich numery NIP

Przygotowania umowy zbycia spółdzielczego prawa własnościowego do lokali mieszkalnych i użytkowych:

  • zaświadczenie wydane przez Spółdzielnię Mieszkaniową potwierdzające uprawnienia do przedmiotowego prawa
  • aktualny odpis zwykły księgi wieczystej jeśli jest prowadzona dla tego prawa
  • dokument stanowiący podstawę nabycia (np. przydział, wypis aktu notarialnego,
    umowa o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku)
  • dowody osobiste osób biorących w udział w czynności oraz ich numery NIP

W przypadku zbycia nieruchomości, które stanowią zabudowaną albo niezabudowaną działkę danego gruntu:

  • aktualny odpis zwykły księgi wieczystej
  • dokument stanowiący podstawę nabycia (np. wypis aktu notarialnego, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku)
  • wypis z rejestru gruntów z adnotacją, że dokument ten przeznaczony jest do dokonania wpisu w księdze wieczystej (wydaje właściwe Starostwo Powiatowe)
  • zaświadczenie o przeznaczeniu działki w planie zagospodarowania przestrzennego lub o braku takiego planu na danym obszarze (wydaje właściwy Urząd Gminy)
  • dowody osobiste osób biorących w udział w czynności oraz ich numery NIP

W przypadku sporządzania poświadczenia o dziedziczeniu:

  • akt zgonu spadkodawcy
  • dokument zawierający PESEL spadkodawcy (w przypadku braku zaświadczenie wydane przez Urząd Gminy Wydział Ewidencji Ludności)
  • akty małżeństwa lub akty urodzenia spadkobierców ustawowych i testamentowych
  • akt małżeństwa małżonka spadkodawcy
  • testament lub testamenty (o ile zmarły sporządził)
  • numer księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości jeśli w skład spadku wchodzi nieruchomość lokalowa, budynkowa lub gruntowa
  • dowody osobiste osób biorących udział w czynności oraz ich numery NIP