Najczęściej zadawane pytania
Akty notarialne – wymagane dokumenty
Poniżej podajemy wykaz dokumentów niezbędnych do dokonania czynności notarialnych:
W przypadku umowy zbycia lokalu mieszkalnego bądź użytkowego:
- aktualny odpis zwykły księgi wieczystej
- dokument stanowiący podstawę nabycia (np. wypis aktu notarialnego, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku)
- zaświadczenie wydane przez właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego o uregulowaniu podatku od spadków i darowizn – jeśli nabycie zbywanej nieruchomości nastąpiło na podstawie dziedziczenia, nieopłatnego zniesienia współwłasności lub umowy darowizny zawartej po styczniu 2007 roku
- dowody osobiste osób biorących w udział w czynności oraz ich numery NIP
Przygotowania umowy zbycia spółdzielczego prawa własnościowego do lokali mieszkalnych i użytkowych:
- zaświadczenie wydane przez Spółdzielnię Mieszkaniową potwierdzające uprawnienia do przedmiotowego prawa
- aktualny odpis zwykły księgi wieczystej jeśli jest prowadzona dla tego prawa
- dokument stanowiący podstawę nabycia (np. przydział, wypis aktu notarialnego,
umowa o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku) - dowody osobiste osób biorących w udział w czynności oraz ich numery NIP
W przypadku zbycia nieruchomości, które stanowią zabudowaną albo niezabudowaną działkę danego gruntu:
- aktualny odpis zwykły księgi wieczystej
- dokument stanowiący podstawę nabycia (np. wypis aktu notarialnego, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku)
- wypis z rejestru gruntów z adnotacją, że dokument ten przeznaczony jest do dokonania wpisu w księdze wieczystej (wydaje właściwe Starostwo Powiatowe)
- zaświadczenie o przeznaczeniu działki w planie zagospodarowania przestrzennego lub o braku takiego planu na danym obszarze (wydaje właściwy Urząd Gminy)
- dowody osobiste osób biorących w udział w czynności oraz ich numery NIP
W przypadku sporządzania poświadczenia o dziedziczeniu:
- akt zgonu spadkodawcy
- dokument zawierający PESEL spadkodawcy (w przypadku braku zaświadczenie wydane przez Urząd Gminy Wydział Ewidencji Ludności)
- akty małżeństwa lub akty urodzenia spadkobierców ustawowych i testamentowych
- akt małżeństwa małżonka spadkodawcy
- testament lub testamenty (o ile zmarły sporządził)
- numer księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości jeśli w skład spadku wchodzi nieruchomość lokalowa, budynkowa lub gruntowa
- dowody osobiste osób biorących udział w czynności oraz ich numery NIP